joi, 4 august 2016

Sf Ioan Iacob Hozevitul, contemporanul nostru


Anul 1960 este anul trecerii la Domnul a Sf Ioan Iacob, romanul din Pustiul Hozevei din Tara Sfanta, iar anul 1980 este anul in care - dezhumat conform traditiei (dupa 20 de ani) de catre vietuitorii Manastirii Sf Gheorghe Hozevitul din care facuse parte - s-a constatat ca corpul sau era intact si bine-mirositor, ca si vesmintele si incaltarile sale. Prima dovada de sfintenie. Astazi 5 august il sarbatorim pe  Sf Ioan Iacob de la Neamt, contemporanul nostru.
Cine este Sf Ioan Iacob ?
Nascut in anul 1913 in Comuna Crainicei Jud Botoasni, micutul botezat Ilie a ramas orfan de mama pe cand avea doar sase luni, iar tatal sau a murit dupa doi ani, in timpul Primului Razboi Mondial. Bunica sa Maria dorise sa devina calugarita, dar a renuntat la acest gand, pentru a-si creste nepotul ramas orfan de mic. Ilie avea sa termine liceul de la Cozmeni – Cernauti ca cel mai bun elev din scoala, dar nu doreste sa urmeze cursuri universitare, ci – la 20 de ani - intra in obstea Manastirii Neamt, fiind primit cu dragoste de catre staretul manastirii, Episcopul Nicodim, cel care avea sa devina Mitropolitul Moldovei si al doilea Patriarh al Romaniei.
In anul 1936 (la 23 de ani) este calugarit si primeste numele de Ioan. Intreaga sa viata i-a avut astfel calauzitori pe Sf Prooroc Ilie si Sf Prooroc Ioan, incepatorii vietii pustnicesti din Vechiul si Noul Testament si cei care au vietuit, o buna parte a vietii lor, in Valea Iordanului ... Acelasi destin -  de pustnic in Valea Iordanului, in locuri prin care au trecut cei doi mari prooroci -  avea sa il impartaseasca si Cuviosul Ioan Iacob de la Neamt, in urmatorii 24 de ani...
In acelasi an 1936 pleaca in pelerinaj in Tara Sfanta si se stabileste definitiv acolo, urmand chemarii sufletului sau. In Lavra Sf Sava din Pustiul Iudeii face ascultare ca paracliser, bibliotecar dar si ca infirmier, avand bune cunostinte medicale. In perioada 1939-1940 se nevoieste intr-o pestera din pustiul Qumran, de la Marea Moarta; aici il intalneste pe Parintele Ioanichie Paraiala, care i-a ramas ucenic credincios pana la sfarsitul vietii sale.
In anul 1947 (la 34 ani) este hirotonit diacon in Biserica Sfantului Mormant din Ierusalim si la scurta vreme este hirotonit preot.  Patriarhia Romana il numeste egumen al Schitului Romanesc ” Sfantul Ioan Botezatorul” de pe Valea Iordanului, unde, timp de cinci ani, a savarsit zilnic Sfanta Liturghie in limba romana.
In noiembrie 1952 Cuviosul Ioan Sihastrul se retrage din ascultarea de egumen si, impreuna cu ucenicul sau Ioanichie, intra in obstea Manastirii Sf Gheorghe Hozevitu. Manastirea are o locatie spectaculoasa, in perete de stanca din Pustiul Iudeii, pe valea paraului Cherit, acolo unde se afla pestera in care Sf Ilie a vietuit pe perioada secetei de trei ani si sase luni si unde un corb ii aducea zilnic de mancare.
Din vara anului 1953 Cuviosul Ioan se aseaza cu ucenicul sau in pestera Sfintei Ana, pestera in care dupa traditie aceasta s-a rugat Domnului sa ii daruiasca o fiica – pe Maica Domnului. Aici a trait Sf Ioan timp de sapte ani, in aspre nevointe, in rugaciune neincetata, in post, rabdand tot felul de ispite, suferinte, lipsuri si lupte duhovnicesti, dar aprinzandu-se cu multa ravna de dorul sau pentru Dumnezeu si pentru Patria Cereasca. In acelasi timp, dorul de patria sa pamanteasca, Romania, razbate si el din versurile sale...
Si-a cunoscut ziua trecerii sale la Domnul, o insemnase pe perete. In ziua de 4 august 1960 s-a impartasit cu Sfintele Taine, iar in dimineata zilei de 5 august si-a dat sufletul in mainile lui Hristos. Avea 47 de ani. A fost inmormantat in aceeasi pestera a Sfintei Ana, mormantul sau fiind ingrijit de ucenicul sau Parintele Ioanichie.
In anul 1960 este dezhumat, iar trupul sau este aflat intreg si raspandind buna mireasma. In 1992 Biserica Ortodoxa Romana l-a canonizat pe Sfatul Cuvios Ioan de la Neamt – Hozevitul, cu zi de praznuire 5 august (ziua trecerii sale la Domnul), iar in acest an 2016 Patriarhia Ierusalimului a recunoscut de asemenea sfintenia Sfantului Ioan Noul Hozevit, fiind trecut in calendarul (sinaxarul) Bisericii Ierusalimului cu data de pomenire 28 iulie.
Pentru diaspora romaneasca
Fii pribegi ai ţării mele
Necăjiţi între străini,
Nu uitaţi menirea voastră
De Români şi de Creştini.
(Indemn Fratesc, Sf Ioan Iacob de la Neamt).
Avand darul scrisului, Cuviosul Ioan s-a invrednicit atat cu traducerea din Sfintii Parinti (cunostea foarte bine limba greaca), cat si cu scrisul poeziilor, mai ales in Pustia Iordanului ”unde dorul fata de patria pamanteasca, Moldova, s-a preschimbat in dor pentru patria cereasca”, dupa cum remarca Preafericitul Parinte Patriarh Daniel. Si tot el continua: ”in majoritatea poeziilor sale strabate un dor sfant dupa mantuire, o cautare a sfinteniei si a bucuriei care vin din dreapta credinta. Orfan de ambii parinti inca din pruncie, Sfantului Ioan i-a lipsit iubirea pamanteasca, pe care o afla insa acum in plan duhovnicesc, in bucuria iubirii Parintelui din Ceruri...”
Interesant este ca nu doar romanii raspanditi prin lume isi gasesc in Sf Ioan Iacob Hozevitul sprijin si calauza duhovniceasca ( cine mai bine ca el a cunoscut dorul nemistuit de tara, intr-o perioada de tulburata istorie a Romaniei), ci si francezii de la Manastirea ortodoxa Saint Michel Lavardac din sudul Frantei, care il au pe Saint Jean le Roumain ca patron al tuturor cartilor si a revistei pe care le editeaza aceasta manastire.
La Manastirea Sf Gheorghe Hozevitul
Moastele Sf Ioan Iacob Hozevitul sunt asezate in biserica principala din Manastirea Sf Gheorghe Hozevitul (sec IV) din Pustiul Iudeii, la numai 20 km de Ierusalim, pe drumul spre Ierihon. La intrarea in manastire, pe partea stanga, se afla mormantul ucenicului sau, parintele Ioanichie Paraiala.
Toti pelerinii romani care ajung in Tara Sfanta isi doresc sa se inchine sfantului nostru, chiar daca accesul la mananstire pare anevoios. Beduinii – care vorbesc si romaneste – ajuta oferind... taxi-magar!
Viata in pustiu Cuviosului Ioan Iacob - veritabil model de vietuire intru Hriostos in epoca contemporana, uimitoarele sale sfinte moaste, dar mai ales mijlocirea catre Domnul pentru problemele noastre de zi cu zi, pe care i le aducem in rugaciune, ne fac sa intelegem ca devenirea intru sfintenie este posibila si in ziua de azi.


23 de comentarii:

  1. avem randuielile tipicul orarul slujul tot de nota 10 bine facute cu slujba la fel eu parinti sot bunici[3],sintem inseriati Adas in bransa cu iscalituri della Magliana 1900-vesnic foi de parcurs tidule la Banca,urmam tratamentul corect,sintem cu Magistratura,sintem Comunisti organizatie religioasa cu foi de parcurs si tidule Banca,sintem pensionari nerevizuibili si handicap permanent gr 1 grav 2+5SJV intregi sanatosi bani drepturi medicamente,uniforme insigne accesorii,eu parinti sot bunici[3] 1900-etern si vesnic.Este tot comun cu semne impartit muzeale de sfinti toti 1/13 nota 10 arian geometric sovietic cum am cerut 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  2. la Neurologie diabet simplu si restul,eu parinti bunici[3] sot 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  3. avem stampile dreptunghiulare carnete elev scoli masuratori ILAN SOR rechizite autorizatii certificate profesionale,pensii vize de flotant carnete de partid PSD acte de casatorie livrete de familie acte scoli partizani,legitimatii bisericesti lumesti OJT VL Rusi,carnete de pensionari stampilate la zi eu parinti bunici[3] sot 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  4. avem toate drepturile de adventisti ,ortodoxi si greco-catolici,luate lume armata biserica toate stampilele vize livrete armata chinologie Muscel hortisti Mioc APV Cincu toate puse si banii si drepturile scoli trei sisteme si acreditarile armata la zi,la Banca Agricola drepturi vanzari la fel si arenda de pamant eu parinti sot bunici[3] 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  5. au barbatii informatiile mele mama sot toate arhivele noastre corecte in banca Transilvania tot corect de nota 10,avem SATANA si misia mea si pecetea mea sf Anton de Padova toti corect de nota 10 sintem bransa cu iscalituri[cum]?...avem datarea mea la zi cu carbon[toata jurnalistica mea mama sot in banca Transilvania] corect de nota 10,1/13 nota 10 arian sovietic geometric cum am cerut 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cu barbatii si tati in frunte cu tot foi de parcurs eu mama sot BANCA Ardeal,iscalit chitanta ai lor psihologic 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  7. toata marfa noastra cu Monetar PFA eu parinti sot bunici[3] am vandut-o la BUCATARII ANPCB aici sat muzeale perfecte cum am cerut 1900-vesnic imagenta vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  8. avem toata gospodaria drepturi si obligatii tratamente si tot integral diverse afaceri gratis OJT VL,si-n carta comunista,din Maroc[avem acte vize flotant aici stat,marocane] gratis tot 1900-vesnic eu parinti bunici[3] sot 1900-vesnic si etern muzeale Blidr.

    RăspundețiȘtergere
  9. au caietul meu farmaceutic medicina farmacii unde decret ucaz cercetari pret cost calculatie gust anatomie au si parintii bunicii[3] eu sotul ce am si eu integral muzeal immit vesnic si eu ca ei si comun,,nunta din CANA GALILEII,,1900-vesnic gratis cu sanatatea mea vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  10. are sf Anton de Padova,monetarul si misia mea legionaro nazisto prozelita asa au misia si monetarul meu unde miros semn cu mine misia si monetar legionaro nazist prozelit parintii,eu sotul bunicii[3] 1900-vesnic.Stampilate bisericesc lemne 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  11. avem mainile si capetele Afierosite eu parinti bunici[3] sot 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  12. avem in sfintele PECETI pe Stalin eu parinti bunici[3] sot 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  13. avem gandirea mea,die aritmetica corecta de nota 10,eu parinti bunici[3] sot 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  14. avem gandirea medie aritmetica de nota 10 eu parinti bunici[3] sot 1900-etern si vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  15. sintem constienti de chmia amidon arian cum am cerut,corect de nota 10[toate cele ardelenesti ale mele parinti sot bunici[3] sint semnate ale MAFIEI unde loc cand cum ce?1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  16. tiganii au comertul meu parinti identic organolepsis muzeal dat de ma 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  17. sintem olari ceramisti dacici pasari rare cucosi gaini roata spirala si restul de Horezu eu parinti bunici[3] sot corecti arieni geometrici cum am cerut 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  18. au oamenii MAGENTA mea corect de nota 10 toti marturi filmat scoda la evrei regina credem in MAGENTA mea corecta de nota 10 eu parinti bunici[3] sot 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  19. avem sonda termala in casa cu ceas rusesc aici stradal in bloc proprietar pe ele tata vesnic si etern,are hartia mea de la partid PMP chitante BANCA aici sat 1900-etern si vesnic au calea mea dreapta in inmi si sf icoane case corecte eu parinti bunici[3] sot 1900-etern si vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  20. avem trolii lemne de pe Rampa si Asistenta Sociala Primarie cumparate eu parinti bunici[4] sot sora unchi rude,1900-vesnic,chitante fisc bisericesti vesnic.,corecte de nota 10 vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  21. are credintele noastre bune corecte de LUMINA Agaton eu parinti bunici[2] mama sot avem semne de Agaton chipuri credem cu credinta in Agaton toti 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  22. am stabilit apa robinet sirop,minerala balneara tuica vin bere ceai cafea suc dulciuri divers sarbatori runceag boala frig cu branza si maslinele,prajituri sigilate,caietul medicina, banane clementine mere struguri,fasui ciorba teaca ciorba oase cu rosii carne frig chiftele tocanita pilaf,posturile tinute regim militar sportiv de postire toata viata fara paine,conserve toata viata 1900-vesnic baie caldura curat lipsa muncii,ingerasul in genunchi pantalon frizat vopsit fara fuste pijama,acoperit capul,tot regimul meu eu parinti sot bunici[2] 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  23. sint ingereasa TRACA cu arc cu sageti eu Magd//corect 1900-vesnic in Sarmizegetuza etern.

    RăspundețiȘtergere